Declareren van zorgkosten

Declareren is het in rekening brengen van iets. Hier bedoelen we het in rekening brengen van gemaakte kosten in de zorg, oftewel het terugvragen van geld dat je aan zorg hebt of nog moet uitgegeven bij je zorgverzekeraar. Je kan zorgkosten bij je zorgverzekeraar declareren, daarom betaal je namelijk premie. Op deze pagina vind je antwoorden op vragen als ‘wanneer declareer je zorgkosten?’, ‘hoe moet ik declareren?’ en ‘ik heb twee jaar geleden geld aan zorg uitgegeven maar ben vergeten dit te declareren, wat nu?’.

Wanneer declareer je zorgkosten?

Je declareert wanneer je de zorgkosten zelf hebt moeten betalen aan je zorgaanbieder of wanneer je zorgaanbieder jou een nota (een rekening van je zorgkosten) heeft gegeven of toegestuurd. Het kan ook zijn dat je zorgaanbieder de rekening direct naar je zorgverzekeraar heeft gestuurd. Dit is afhankelijk van wat voor soort polis je hebt. Hieronder kan je lezen bij welke polis je wel of niet hoeft te declareren.

Naturapolis & Budgetpolis:

De nota’s worden door de zorgaanbieder rechtstreeks naar de zorgverzekeraar gestuurd. Je kunt echter alleen zorg krijgen van zorgverleners waar de zorgverzekeraar een contract mee heeft. Wanneer je toch voor een niet-gecontracteerde zorgaanbieder kiest, krijg je de kosten niet of slechts gedeeltelijk vergoed. Bij een naturapolis is het dus niet of zelden nodig te declareren.

Resitutiepolis:

Jij betaalt de zorgaanbieder direct ter plaatse of de zorgaanbieder stuurt jou een nota toe, jij schiet dus als het ware het bedrag voor. Die kosten kan je declareren bij je zorgverzekeraar. Hoe je dit doet kan je hieronder lezen.

Gecombineerde polis:

Dit is een polis waarbij de voorwaarden van een naturapolis en een restitutiepolis gecombineerd worden. Door sommige zorgaanbieders wordt de nota rechtstreeks naar de zorgverzekeraar gestuurd, bij anderen moet je eerst zelf de rekening betalen en die vervolgens declareren bij je zorgverzekeraar.

Hoe declareer je zorgkosten?

Vroeger konden zorgkosten alleen via de post gedeclareerd worden. In de moderne en digitale wereld van nu zijn daar natuurlijk mogelijkheden bijgekomen. Hieronder zetten we alle opties voor je op een rij. Bij iedere declaratie is het van belang om aan te geven of jij het bedrag hebt voorgeschoten en de zorgverzekeraar dus jou moet terugbetalen of dat je nog niet hebt betaald en dat de zorgverzekeraar het geld naar de zorgaanbieder moet overmaken.

Post:

Bij iedere zorgverzekeraar is het nog mogelijk om per post te declareren. Het declareren van zorgkosten gemaakt in het buitenland is zelfs soms alléén mogelijk via de post.
Op de website van je zorgverzekeraar kan je een declaratieformulier downloaden en vervolgens printen. Na het invullen van het formulier dien je deze op te sturen samen met je nota(‘s).

Online:

Vrijwel elke zorgverzekeraar biedt tegenwoordig de mogelijkheid om je zorgkosten online te declareren. Op de website van je zorgverzekeraar kan je lezen hoe dit precies moet. Inloggen op de website doe je met een gebruikersnaam en wachtwoord speciaal voor de website van je zorgverzekeraar of met je DigiD (digitale handtekening/paspoort voor overheidsinstanties dat voor meer veiligheid online moet zorgen). Vervolgens kan je het online declaratieformulier invullen. Hier dien je een foto of scan van de nota aan toe te voegen door deze te uploaden. Bewaar de originele nota goed in je eigen administratie.

Wanneer het formulier volledig is ingevuld en de foto of scan van je nota is toegevoegd kan je het formulier online verzenden.

Mobiele applicatie (app) voor smartphone en tablet:

Steeds meer zorgverzekeraars hebben een app die je kunt downloaden en waarmee je vervolgens je declaratie mee kan indienen. Via de app dien je in te loggen, een foto te maken van de nota die je wilt declareren en deze vervolgens te versturen. Bewaar de originele nota goed in je eigen administratie.
Tip: Bewaar de originele nota goed in je administratie wanneer je alleen een foto of scan hebt verstuurd naar je zorgverzekeraar. Er kan natuurlijk altijd wat mis gaan waardoor je hem opnieuw moet versturen. Tevens kunnen zorgverzekeraars tot een jaar later alsnog vragen om de originele nota, zo voorkomen ze fraude.

Tot wanneer kan je declareren?

Waarschijnlijk vind je het fijn om het geld wat je hebt uitgegeven aan zorg zo snel mogelijk terug te krijgen. Zodra je een rekening hebt gekregen van de zorginstelling waar je bent behandeld kan je de gemaakte zorgkosten direct declareren. Maar wat nu als je dit vergeet? Wat als je na een paar maanden of zelfs een jaar pas de rekening weer tegenkomt bij een grote opruiming of verhuizing, kan je dan alsnog je geld terugvragen bij je zorgverzekeraar? Ja dit kan! Je kan zelfs tot 3 jaar later de zorgkosten declareren. Hierbij is het wel van belang dat het gaat om de datum dat de behandeling of zorgverlening heeft plaatsgevonden en dus niet de datum waarop de rekening geschreven of verzonden is.

Gedeclareerd, wat nu?

Je hebt je nota verzonden via post, online of app maar wat nu? Hoe lang doet je zorgverzekeraar er over om jou of de zorgaanbieder te betalen? Iedere zorgverzekeraar belooft weer wat anders, let hier dus ook op bij het kiezen van een zorgverzekeraar! De ene zorgverzekeraar behandelt de declaratie binnen 6 dagen (Bewuzt), anderen binnen 10 dagen (ZilverenKruis Achmea) en sommige verzekeraars beloven binnen 7 werkdagen (FBTO) te betalen. Ook geven enkele zorgverzekeraars aan dat ze streven de declaratie binnen 2 weken te verwerken, maar dat de gemiddelde doorlooptijd 5 werkdagen is (Anderzorg).

Het kan zijn dat je van je zorgverzekeraar alsnog een rekening krijgt of dat je minder krijgt terugbetaald dan je had voorgeschoten. Dit heeft te maken met het eigen risico, je dient namelijk ieder jaar een deel van de zorg uit het basispakket zelf te betalen. Wil je hier meer over weten, lees dan verder op de pagina eigen risico.

Waar ben je naar op zoek...

Over ons

Studentenverzekeringen.nl neemt deel aan de collectieve vergunning in bemiddeling van Awin BV AFM Nummer: 12042897