Student met burn-out

Behandelingen en vergoedingen voor studenten met burn-out of overspanning

De meest voorkomende oorzaak van overspanning of een burn-out is een te hoge werkdruk. Tegenwoordig zijn er echter ook steeds meer studenten met een burn-out. Sociale druk, een te zware of drukke studie en technologische ontwikkelingen leggen steeds meer druk op de schouders van deze groep. Je vindt hier meer informatie over wat een burn-out is en wat de mogelijke behandelingen zijn.

Leefpatroon student

Studenten zitten fysiek steeds beter in hun vel. Er wordt minder gerookt, meer gesport en meer aandacht besteed aan het bereiden van een gezonde maaltijd. Mentaal hebben studenten echter steeds meer moeite met de omgang van emoties en sociale- en studiedruk. De Landelijke Studenten Vakbond bevestigt dit. Volgens de belangenorganisatie kampt de helft van de studenten met psychische problemen en ook burn-outs zijn niet ongewoon.

Persoonlijkheid

Psychische problemen door faalangst en stress gerelateerde zaken komen vaker voor bij vrouwelijke studenten. Daarnaast zijn er karaktereigenschappen die over het algemeen sneller leiden tot een burn-out.

  • De perfectionist kan fouten niet accepteren en snel in de stress schieten wanneer iets niet perfect gaat. Heeft vaak ook moeite met nee zeggen
  • De piekeraar houdt zich te veel bezig met rampscenario`s
  • De workaholic maakt te weinig tijd vrij om te ontspannen en verliest zich in zijn werk of studie

Iedereen heeft natuurlijk wel eens stress of spanning, maar sommige mensen zijn meer geneigd om gedurende lange tijd te veel van hun lichaam en geest te vragen.

Symptomen

Simpel beschreven geeft een burn-out je het gevoel dat je helemaal op bent en je, je ook niet meer zomaar op kunt laden. Je hebt vaak last van de volgende symptomen:

  • Je hebt depressieve gevoelens: je ziet veel dingen als nutteloos, hebt weinig vertrouwen in jezelf of bent erg angstig
  • Je bent constant erg moe en slaapt slecht
  • Je creëert een afstand met je omgeving, zoals je studie, vrienden of familie
  • Je raakt snel geïrriteerd door zaken en kunt je niet goed concentreren

Over het algemeen ben je onrustig en somber en je ziet erg tegen de komende verplichtingen op. Er kunnen zich ook lichamelijke klachten, zoals duizeligheid en hoofdpijn voordoen.

Het voorkomen van een burn-out

Een burn-out is natuurlijk niet altijd te voorkomen. Vaak ontwikkelt de burn-out zich onbewust en gaat van kwaad tot erger. Wanneer je veel stress of vermoeidheid voelt, kunnen de volgende tips echter helpen om erger te voorkomen:

  • Ga rustiger leven. Probeer tijd vrij te maken voor dingen die jij wilt doen en niet voor dingen die je denkt dat je vanuit je sociale omgeving moet doen
  • Maak alleen realistische (studie)planningen. Zo loop je niet iedere dag tegen teleurstellingen aan
  • Leef zoveel mogelijk volgens een vast patroon qua slapen, eten, studeren en sporten
  • Probeer inzicht te krijgen in wat je wilt in je leven en maak op dit gevoel beslissingen

Bewaak je eigen grenzen! Als je het gevoel hebt dat je jezelf verliest in je studie en/of sociale leven, dan is het belangrijk om daarbij hulp te zoeken. Je zit namelijk vaak vast in een vicieuze cirkel.

Wordt het je te veel?

Wanneer je het gevoel hebt dat alles je te veel wordt, dan is het verstandig om de volgende stappen te ondernemen:

  • Maak je agenda een stuk leger en geef jezelf tijd
  • Praat over je gevoelens met bijvoorbeeld een vriend, psycholoog of vertrouwenspersoon

Het rond blijven lopen met je gevoelens en het door blijven leven in het huidige tempo, zullen je op geen enkele manier helpen. Wanneer jij het probleem wilt oplossen zal je deze dingen dus moeten aanpassen.

Huisarts

Ook met psychische klachten kan je bij de huisarts terecht. De eerste 6 maanden zal de huisarts zelf (of een GGZ praktijkondersteuner) de behandeling van je burn-out klachten op zich nemen. De huisarts zal naar aanleiding van jouw klachten diverse adviezen geven. Op het moment dat er sprake is van langdurige klachten en deze voldoende ernstig zijn, kan je doorgestuurd worden naar een psychiater, psycholoog of een speciale burn-out coach. Er bestaan ook online burn-out behandelingen waar je aan deel kunt nemen.

Bekijk bij de doorverwijzing welke diagnose je meekrijgt: deze is bepalend voor een eventuele vergoeding van de behandeling vanuit je zorgverzekering. Je huisarts en zorgverzekeraar zullen je hier meer over kunnen vertellen. Een bezoek aan de huisarts of praktijkondersteuner is overigens altijd gratis, dit wordt vergoed vanuit het basispakket van je zorgverzekering.

Kosten therapie

Behandelingen door een psycholoog of psychiater worden door basiszorgverzekering vergoed. Therapie voor een burn-out behoort echter sinds 2012 tot de aanpassingsstoornissen. Een aanpassingsstoornis is een psychische aandoening als gevolg van (emotionele) stress. Aanpassingsstoornissen zijn uitgesloten onder de Zorgverzekeringswet (Zvw). Je krijg voor de therapie van een burn-out daarom geen vergoeding vanuit de basiszorgverzekering. Wanneer de klachten zeer ernstig zijn en lang aanhouden, dan kan je zoals eerder vermeld met een verwijsbrief van je huisarts wel in aanmerking komen voor een vergoeding. Ook de diagnose bij de psycholoog kan tot een andere behandelmethode leiden die misschien wel voor vergoeding in aanmerking komt.

Alternatieve geneeswijzen

Sommige mensen met een burn-out hebben baat bij haptotherapie. Bij haptonomie staat het een worden met je gevoelens centraal. Haptonomie is een alternatieve geneeswijze en wordt daarom niet vergoed vanuit het basispakket. Vanuit de aanvullende zorgverzekering kan je wel een vergoeding krijgen voor alternatieve behandelingen. Bekijk hieronder een handig voorbeeldoverzicht van de verschillende vergoedingen die diverse zorgverzekeraars bieden voor haptotherapie. De pakketten bieden naast haptotherapie doorgaans ook vergoedingen voor andere aanvullende zorg.

Ziezo

Dekking

Premie per maand

Aanvullend 2

Haptotherapie tot max. €250,- (en max. €40,- op een dag)

Voor jongeren van 18 t/m 29 jaar: €12,25

Naar website Ziezo

Besured

Dekking

Premie per maand

All In 1

Haptotherapie 80% tot max. €200,- (en max. €50,- voor iedere behandeling)

€9,90

Naar website Besured

United Consumers VGZ

Dekking

Premie per maand

Aanvullend Goed

Haptotherapie max. 7 behandelingen (max. €45,- en één behandeling per dag)

Voor jongeren van 18 t/m 29 jaar: €7,49

Aanvullend Beter

Haptotherapie max. 12 behandelingen (max. €45,- en één behandeling per dag)

Voor jongeren van 18 t/m 29 jaar: €17,99

Aanvullend Best

Haptotherapie max. 18 behandelingen (max. €45,- en één behandeling per dag)

Voor jongeren van 18 t/m 29 jaar: €30,14

Jong Basis

Haptotherapie max. 6 behandelingen (max. €45,- en één behandeling per dag)

€15,09

Naar website United Consumers

Anderzorg

Dekking

Premie per maand

Extra

Haptotherapie 80% tot max. €400,- (en max. €50,- voor iedere behandeling)

€14,95

Jong

Haptotherapie 80% tot max. €200,- (en max. €50,- voor iedere behandeling)

€15,75

Naar website Anderzorg

Je leest meer informatie over alternatieve geneeswijzen en de bijbehorende vergoedingen vanuit de verzekering op onze pagina vergoedingen alternatieve geneeswijzen.

Overige vergoedingen

Sommige zorgverzekeraars bieden mensen met een burn-out extra mogelijke behandelingen. Zorgverzekeraar Zilveren Kruis vergoedt bijvoorbeeld een leefstijltraining voor mensen met een burn-out. Bij verzekeraar Univé kan je in aanmerking komen voor een vergoeding voor een herstellingsoord na een burn-out. In alle gevallen geldt wel dat een verwijsbrief noodzakelijk is. Wanneer je een burn-out hebt kan je dus altijd het beste even contact opnemen met je zorgverzekeraar.

© 2005 - 2017 Studenten-Zorgverzekeringen.nl | Cookies | Partners | Hoe werken wij? | Privacy | Disclaimer.