Print icon

Student met chronische buikpijn

Net als examens en scripties is buikpijn onaangenaam, maar iets dat bij het leven hoort. Iedereen heeft er wel eens last van. Normaal gesproken is het een nuttige prikkel die je waarschuwt dat je bijvoorbeeld iets verkeerds of te veel hebt gegeten. Het is echter een ander verhaal wanneer de pijn blijft aanhouden of steeds weer terugkomt. Deze klachten kunnen zo heftig zijn dat het de dagelijkse gang van zaken flink verstoort en zelfs psychische klachten kan veroorzaken. Het is dus belangrijk om je buikpijn goed in de gaten te houden en op tijd aan de bel te trekken.

Wat is chronische buikpijn?

Wanneer je langer dan 3 maanden last hebt van buikpijnklachten spreekt men van chronische buikpijn. Omdat de buikstreek (abdominalis) verschillende soorten organen bevat, is het niet altijd eenvoudig om de oorzaak te achterhalen. Chronische buikpijn is dus in principe een parapluterm voor langdurige buikpijn waarbij de oorzaak niet meteen duidelijk is. Hiervoor is meestal aanvullend medisch onderzoek nodig. Het kan echter voorkomen dat men geen definitieve diagnose kan stellen.

Oorzaken chronische buikpijn

Pijn is persoonsgebonden. Dit komt omdat niemand pijn op dezelfde manier ervaart en dus gaan sommige personen sneller naar de huisarts of specialist voor hun klachten dan anderen. Daarnaast speelt ook nog eens mee dat de verschillen tussen het vrouwelijk en mannelijk lichaam ervoor zorgt dat sommige klachten meer voorkomen bij een bepaald geslacht. Leeftijd kan ook een indicatie zijn voor bepaalde soorten aandoeningen. De locatie van de pijn (bovenbuik, onderbuik of gehele buikstreek) en de aard van de pijn (zoals kramp, duf of wisselende locatie) zijn nuttige aanwijzingen over wat de oorzaak kan zijn.

Verder is het ook zinvol om te weten of er ook andere klachten zijn afgezien van de pijn, zoals een opgezette buik of moeite met ontlasten. Het is belangrijk om te weten dat bij 4 van de 5 (huisarts)bezoeken er geen lichamelijke oorzaak gevonden is voor de chronische buikpijn. Stress en psychologische klachten, maar ook medicatie, levensstijl en bepaalde soorten voeding en dranken kunnen een bijdrage leveren aan de aard van de klachten. Dit kan dus de kans op een duidelijke diagnose verder bemoeilijken. Toch kunnen we wel een aantal redenen op een rijtje zetten:

  • Alvleesklieraandoening
  • Bacteriële infectie
  • Darmziekte (zoals Crohn en Colitis ulcerosa)
  • Galaandoening
  • Kanker
  • Maagaandoening (zoals een maagzweer of reflux)
  • Medicijnen
  • Parasiet
  • Prikkelbare darm syndroom
  • Voedselallergie
  • Verminderde doorbloeding
  • Verstopping

Mocht je twijfels hebben of jouw klachten verbonden zijn met chronische buikpijn of de bovengenoemde aandoeningen, dan is het verstandig om contact op te nemen met je huisarts of specialist. Mocht er bloed in je ontlasting te zien zijn, dan is het sowieso te adviseren om een afspraak te maken!

Behandeling voor chronische buikpijn

Aangezien de oorzaak voor chronische buikpijn kan verschillen per persoon, is er geen duidelijk behandelplan. Waarbij voor sommigen een verandering in dieet of medicatie al voldoende is, kan het voor anderen noodzakelijk zijn om een operatie of therapie te ondergaan. Wanneer je onverklaarbare buikpijn hebt, zal de huisarts eerst de buik uitgebreid inspecteren. Hiervoor luistert men naar de buik, zullen er vragen gesteld worden over je levensstijl en kan er een kort, inwendig onderzoek plaatsvinden.

In bepaalde gevallen zal de huisarts je adviseren om samen met een diëtist je voedingspatroon te bekijken en deze waar nodig aan te passen. Afhankelijk van je klachten kan je huisarts je doorverwijzen naar een maag-, darm- en leverarts of een gynaecoloog. Van daaruit zal het onderzoek zich verder toespitsen op specifieke aandoeningen. Men kan hiervoor een bloed-, urine of feces onderzoek laten doen. Bij vrouwen kan het nodig zijn om een cervixkweek aan te vragen. Daarnaast kan de specialist via echografie, MRI of CT-scan dieper in je buikstreek kijken.

Hoewel er dus veel mogelijk is om een oorzaak te achterhalen, is voorkomen altijd beter dan genezen. Zo blijft het belangrijk om voldoende te bewegen en om oorzaken van stress en onnodige spanning zoveel mogelijk uit de weg te gaan. Daarnaast is het cruciaal om te kijken naar wat je eet, voldoende te drinken en om dit ook niet gehaast te doen. Luister ook goed naar je lichaam en ga op tijd naar het toilet. Let voor jezelf ook goed op naar mogelijke veranderingen in je stoelgang.